Akor Tab Söz Çeviri Anasayfası
Forum :::   >> 

Artı'lı Akorlar!...
Arkadaşlar, bazı akorların sonunda artı 7 veya artı 6 gibi ibareler var. Bunlar akorlarda ne gibi değişikliklere yok açıyor? Mesela' Gm artı 7 veya Gm artı 6 akorları nasıl basılıyor?
17.04.2012 17:13:26, 2362 okunma, 9 cevap, binalicelik yazdı
1.
İlk önce örnek bir minör ve majör akorun nasıl oluşturulduğuna bakalım:
1) Eğer Cm(do minör) akorunu oluşturuyorsak, burada kulanılacak sesler, Cm dizisindeki(gamındaki) <do-re-mib-fa-sol-lab-sib> seslerinin 1-3 ve 5. sesleridir yani <do-mib-sol>
2) Eğer C(do majör) akorunu oluşturuyorsak, burada kulanılacak sesler, C dizisindeki <do-re-mi-fa-sol-la-si> seslerinin 1-3 ve 5. sesleridir yani <do-mi-sol>

Gelelim 6'lı, 7'li ve 9'lu akorlara:
1) Eğer C6(do majör altılı) akorunu oluşturuyorsak, burada kulanılacak sesler, C dizisindeki <do-re-mi-fa-sol-la-si> seslerinin 1-3-5 ve 6. sesleridir yani <do-mi-sol-la> (Cm6 -do minör altılı- akoru da aynı sistemle oluşturulur)

2) Eğer Cmaj7(do majör yedili) akorunu oluşturuyorsak, burada kulanılacak sesler, C dizisindeki <do-re-mi-fa-sol-la-si> seslerinin 1-3-5 ve 7. sesleridir yani <do-mi-sol-si> (Cm7 -do minör yedili- akoru da aynı sistemle oluşturulur)
**Yalnız burada bir dipnot belirteyim: Bir majör akorun 7'lisinden söz ediliyorsa "-maj7" şeklinde yazılmalı; çünkü sadece 7'li akor sistemine özgün olan bu durumda "C7" ile "Cmaj7" arasında fark vardır. C7; do majör yedili demek değildir; ki bu çok sık yapılan bir yanlıştır, dikkat edelim.. "C7(do yedili)" akoru; "C dominant yedili" veya "C indirgenmiş yedili" şeklinde telafuz edilir.
Örnek: C7= 1-3-5-b7 = do-mi-sol-sibemol
Cmaj7= 1-3-5-7 = do-mi-sol-si

3) 9lu akorlar arasında da fark vardır: Örneğin, C9(do dominant 9lu) ve Cadd9(do majör 9lu) arasındaki fark şöyledir:
"Cadd9" akorunda yedinci ses(Bb) yoktur yani "C-E-G-D(1-3-5-9)" şeklindedir.
"C9" akorundaysa yedinci ses(Bb) dahildir yani "C-E-G-Bb-D(1-3-5-b7*-9)" şeklindedir.
*b7; 7. notanın yarım ses düşük halidir.

Örnekte de görüldüğü gibi, bir akorun 6lı, 7li veya 9lu(11li ve 13lü de var ama daha sonra değineceğim bu konuya) olması, akora gamın içindeki belirtilen sayıya tekabül eden notanın eklenmesiyle oluşur.
Umarım açıklayıcı olmuştur..


bedboyy88 | 18 Nisan 2012 Çarşamba 01:13
2.


Gayet açık anlatmışsınız, teşekkür ederim... Bir de Gm+7 gibi gördüğüm akorlar var. Bunların durumu 7'li akorlardan farklı mı?...
Tekrardan teşekkürler.


binalicelik | 18 Nisan 2012 Çarşamba 09:39
3.


C+7 Cmaj7 ifadeleri aynı anlama geliyor. artık yedili yani majör yedili demektir..


emresoysal | 18 Nisan 2012 Çarşamba 15:49
4.



teşekkürler...


binalicelik | 18 Nisan 2012 Çarşamba 17:49
5.


Supersin dostum


casperr23 | 18 Nisan 2012 Çarşamba 21:47
6.
Rica ederim.. :) Ben +7'li şekilde yazımıyla pek karşılaşmadım ama şöyle söyleyeyim; Gm+7=Gm7 yani minör akorun yanında +7 varsa o akorun minör 7'lisi anlamına gelir. Majörlerdeyse durum farklı; C+7=C7 yani "do dominant yedili" demek oluyor; karıştırılmasın: C+7(C7) ile Cmaj7(do majör yedili) farklı akorlardır, emre arkadaşımın yazdığını da düzeltmiş olalım böylece..


bedboyy88 | 18 Nisan 2012 Çarşamba 23:29
7.
Yazdığın her harf için konuyu açan arkadaş yerine bende teşekkür ederim :)
Birşey sormak istiyorum bilginiz varmıdır bilmiyorum ama hani bilirsiniz akor geçişleri mesela em-c basınca hani uyuşuyor bir kötü bir ses vermiyor başka iki kalıbı örnek alıyım misal fm-am bunların geçişleri pek hoş olmuyor bu geçilerin güzelliği böyle deniyerek mi yoksa böyle bir eğitim alarak mı buluyoruz.İnşallah anlatabilmişimdir kısacası şunu demek istedim mi minör kalıbndan do majör kalıbına geçerken güzel oluyor ama fa minörden la minöre geçince olmuyor :)


KıRıK_KaLeM_56 | 18 Nisan 2012 Çarşamba 23:40
8.

Bir şey değil dostum :)


bedboyy88 | 18 Nisan 2012 Çarşamba 23:57
9.


Rica ederim :) Söylemek istediğini anladım evet, şöyle anlatayım, ayrıntılı olarak da değineceğim bu konuya: Standart olarak bu akorlar arasındaki geçişler, şarkının kök akorunun "gamındaki" akorlar doğrultusunda olur, örneğin Fm'den Am'ye geçtiğinde tınının kulağına hoş gelmemesi ve Em'den C'ye geçtiğinde bu durumun olmaması da bu sebepten. Tabi, kulak zamanla ve sıkı çalışmayla bir gamdaki seslere aşina olacaktır ancak öğrenilmesi gereken şey; majör ve minör bir akoru takip eden diğer akorları bulabilmek için kullanılan standart bir akor geçiş kalıbı vardır, bir örnek vereyim: Am kök akorunun olduğu bir şarkı var diyelim, bu akoru takip eden diğer akorlar kalıp doğrultusunda şöyle olacaktır(şarkıda kalıbın aksi bir durum söz konusu değilse, ki genelde standart kalıp takip edilir) = "Am-Bdim-C-Dm-Em-F-G"


bedboyy88 | 19 Nisan 2012 Perşembe 00:45

Anket
Ridoo53 soruyor:
Tercihiniz hangisi olur?










Sonuçlar | Sonuçlar & Yorumlar
Yeni Anket | Anketler



AkorMerkezi.com © 2025
Gizlilik Politikası - Kullanım Koşulları - Kurallar - Son Yorumlar - Rastgele

GitarAkor.com kolonisidir. Derleme 0,17 saniye.